Tuesday, March 19, 2013

De evolutie van het schrijven tijdens een reis van kanker

Zoals we aan onze reis van kanker beginnen, schrijven van een manier om ons te helpen begrijpen, werken kwesties, en ons helpen te accepteren en het reine te komen met ons lot. De grote verscheidenheid van blogs en discussie voor een, of religieus of seculier in outlook, optimistisch of pessimistisch van Toon, medische of emotionele in nadruk, alle weerspiegelen de rijkdom van onze individuele levens, omstandigheden en vooruitzichten.

Mijn kanker reis was niet anders. Aangezien mijn reis vorderde, deed mijn 'schrijven reis,' waardoor ik na te denken over wat mijn krijgen kanker betekende voor mij, aan mijn familie en vrienden. Ik had geen idee waar mijn schrijven me zou nemen, en wat niveaus het begin zou kunnen worden aangepakt, maar een of andere manier een stroom en richting naar voren gekomen.

Als Steve Jobs zei: "u kan niet connect the dots verheugen; u kunt alleen verbinding maken hen terugkijken. Dus je vertrouwen moet dat de punten een of andere manier verbinding in uw toekomst maken zal. U moet in iets vertrouwen-uw darm, lot, leven, karma, wat. "

Als ik kijk terug en weerspiegelen, zie ik dat mijn schrijven vooruitgang is geboekt door middel van een aantal niveaus:

Medische. Ik nodig om bij te houden van mijn symptomen, reacties en 'hoe ik werd een' om te kunnen functioneren met mijn medische team. Hoewel eenvoudig, dergelijke tracking stond me toe om een zekere mate van controle uitoefenen op een moment van overlevering van totale overgave: naar mijn medische team, mijn behandeling, mijn kanker. Medische bijhouden hielp me geworden een meer opgeleide en dus bevoegd, patiënt, dat gevoel van het zijn meer in controle te versterken.

Delen. Na werkte in een grote overheidsorganisatie, had ik voorbeelden gezien waar collega's waren zwijgen over hun ziekte of de afwezigheid, wat leidt tot ongezonde speculatie en vragen. Mijn aanpak was om korte per e-mail updates verzenden mijn medewerkers en collega's, zodat die ook geïnteresseerd om te weten wat er gebeurde (degenen die niet geïnteresseerd zijn kunnen druk op ' verwijderen').  Deze aanpak werkte ook voor nauwe familie en vrienden, waardoor mensen om te weten hoe ik het doen was zonder het gevoel opdringerig. Dit liet ook mij te voelen meer in controle, ten minste van mijn 'messaging'. Deze updates vormden later de basis voor mijn blog.

Reflectie. Als ik bleef langs mijn reis, de grotere vragen (bijvoorbeeld ' wat het allemaal betekent') en de kleinere (bijvoorbeeld werken met uw medisch team) werd interessanter, en werden uitgedrukt in reflectie stukken, meer doordachte wekelijkse updates en uiteindelijk een 'knippen service' van artikelen die sprak me aan. Dit ontstond na een paar maanden van behandeling; niets hield gedwongen ziekenhuis of rest tijd om te bieden de mogelijkheid voor deze bredere overwegingen. Werken met MD Anderson Cancerwise over kwesties van belang voor hen ook gemotiveerd een aantal praktische tips en bredere bezorgdheid. Mijn vertrouwen in het delen van deze overwegingen verhoogd, met minder zorg voor wat anderen kunnen of veel niet denken, en meer bereidheid om dingen 'out there'. Veel van mijn lezingen, hielp of op religie, spiritualiteit, zin of goede fictie, deze reflecties op de hoogte.

Deze evolutie werd geëvenaard door de vorm van mijn schrijven. Ik begon met een duidelijke scheiding van particuliere en publieke informatie, maar als de verstreken tijd, was dit onderscheid steeds meer vervaagt. De belangrijkste 'instrumenten' ik gebruikt werden, die weer geëvolueerd in de tijd:

In het Publicatieblad. Mijn persoonlijke record van wat er gebeurde, zowel in een medische en emotionele betekenis: een mix van de prozaïsche (informatie voor mijn medische team) en de diepe (wat ik voelde, wat bezorgd over mij, mijn familie enz). Wezen particuliere, dat kon ik schrijf meer eerlijk vermindert dan in mijn openbare berichten, en schrijven dingen neer, zo veel hebben gevonden, het karnen in een geest van vaak onopgeloste vragen. Voor de eerste zes maanden of zo was mijn dagboek sleutel tot het houden me gezond en doelgerichte, het helpen van me de zorgen en twijfels die ik voelde, naast de prozaïsche functie van het bijhouden van informatie die nodig is door mijn medische team beheren.

E-mail updates. Zoals eerder opgemerkt, per e-mail aan medewerkers en collega's geholpen beheren de normale werkplek (en menselijk) zorgen en vragen over hoe ik aan het doen was.

Blog updates. Ongeveer twee maanden, tijdens een pauze in chemo, ietwat verveelde, en geïnteresseerd in bloggen, draaide ik per e-mail in een blog, in eerste instantie niet worden opgezocht gezien ik was nog niet klaar mijn verhaal te delen met de rest van de wereld. Ik laat mensen weten wanneer mijn wekelijkse update was, maar na een tijdje, ik dat liet als de mensen die geïnteresseerd waren direct kunnen abonneren. Mijn wekelijkse updates uitgebreid van de medische updates naar vastleggen welke boeken ik was lezing en wat films was ik kijken naar (een aantal collega's waren jaloers op mijn leeslijst!). Na een tijdje opende ik mijn blog aan het publiek, als een manier om te bereiken naar de bredere gemeenschap van mensen die leven met kanker.

Dieper reflecties. Naast schrijven een aantal stukken van reflectie, voor MD Anderson Cancerwise en mijn blog, de openheid en de diepte van mijn updates drastisch gestegen als mijn lymfoom na ongeveer een jaar recidiverende. In het bijzonder was werken via het besluitvormingsproces al dan niet doorgaan met een cel van de stam risicovollere, allogene transplantatie zowel een privé en openbaar proces, met een hoge mate van openheid en openheid over mijn besprekingen met mijn medische team. Deze voortdurende post-transplant; mijn wekelijkse updates veranderde van een gemiddelde van een paar honderd woorden tot ongeveer 1000 woorden. Soms, weerspiegeld dit de problemen ik was, op andere momenten, een boek dat met name verplaatst of boeide me. Op dit moment werd mijn eigen dagboek meer van een medische log, zoals ik was werken via de grotere problemen op mijn blog.

Blog 'knippen service'. Rond dezelfde tijd, begon realiserend dat ik aan het doen was gewoon web zoekopdrachten op kanker en aanverwante kwesties, ik dagelijks terbeschikkingstelling van deze artikelen, met enkele persoonlijke opmerkingen. Dit aangevuld mijn dieper wekelijkse updates en hielp mijn lezers uit te breiden.

Creëren van leven met kanker: een reis. Praten met vrienden op een nacht, aspirant-schrijvers alle, besloten heb ik om te proberen om te zetten van de blog in een coherente boek. Terwijl het eenvoudig – maar geestdodende – deel grotendeels knippen was-en-plakken, het bewerkt en herzien voor het boek formaat, en voltooiing van sommige secties toevoeging en schrijven een conclusie, die mij met een meer samenhangend en alomvattend begrip van mijn reis. Tot mijn verbazing had ik meer dan 100.000 woorden geschreven. Terwijl het boek verre van een bestseller is, mits zij mij met een gevoel van vervulling en sluiting, naast het onderwijs mij enkele van de fijne kneepjes van zelf-publiceert.

Alle aspecten van mijn reis-medische, emotionele, en relaties-werden gekenmerkt door te leren en zich ontwikkelende, vaak improviseren als mijn behandeling en denken geëvolueerd. Mijn schrijven was niet anders; achteraf gezien, lijkt het soms alsof coherent maar niets van dit vanaf het begin was uitgestippeld.

Ik vermoed dat voor de meeste van ons, of schrijven via kanker of sommige andere ernstige ziekte of chronische ziekte, deze improvisatie, dit gevoel van onze manier, is natuurlijk. Echter, als we beginnen, zijn we kans om te gaan denken over waarom we schrijven, die we schrijven voor, en hoeveel we wenst te delen. Een reis moet immers ergens beginnen erkennen dat de bestemming is onzeker, met mogelijke veranderingen in onze route getting there.

Andrew Griffith is een kanker overlevende die blogs op mijn reis van-lymfoom.  Hij kan worden bereikt op Twitter @lymphomajourney.

Link: Matching in de huisartsgeneeskunde

No comments:

Post a Comment